Pagina's

dinsdag 9 september 2014

Mijn nieuwe website!

Beste lezers,

Deze weblog is gestopt. Als jullie onze reizen willen volgen, ga dan in het vervolg naar mijn nieuwe website www.zwerfcamper.nl. Op deze website staan alle reizen afzonderlijk en in chronologische volgorde. Veel overzichtelijker dus. Klik op de link en dan zul je zien dat het een hele verbetering is.

Hartelijke groet,
Ton en Elly Smulders

vrijdag 20 juni 2014

Woensdag 18 juni 2014

Route: Sangerhausen, Leipzig, Halle, Kassel, Dortmund, Arnhem, Lunteren. Totaal 487 km.

We zijn weer thuis! De terugreis ging erg soepeltjes over de Duitse Autobahn. Geen files, om de beurt rijden (ja, ik doe het nog steeds!) en de camper heeft zich ook prima gehouden. We hebben de hele vakantie geen enkel technisch probleem gehad.

Het was een geweldige vakantie! We hebben erg mooie dingen gezien en zijn voor ons doen dan ook ontzettend cultureel bezig geweest. We hebben kerken, kastelen en (openlucht)musea bezocht maar ook veel trieste herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog gezien waarbij Auschwitz en Birkenau heel erg veel indruk gemaakt hebben en op mijn netvlies blijven zitten. Het landschap viel ons in het noorden en oosten tegen, maar daarentegen was het zuiden prachtig! De Karpaten met het Tatragebergte  zijn erg spectaculair en van een ongekende schoonheid. We kunnen ook weer een land “bijschrijven” op ons lijstje van Europese landen die we bezocht hebben. Wij genieten nl. erg van het reizen met ons campertje door al die landen en dan de verschillende culturen zien en ervaren.

Zoals jullie van mij gewend zijn krijgen jullie nog even de totalen en gemiddelden….. We hebben 5907 km gereden en dat deed het campertje op 448,63 liter diesel; dat is een keurige 1 : 13. We zijn precies een maand weggeweest van 18 mei tot 18 juni en we hebben deze 31 dagen op 27 campings of camperplaatsen gestaan waarvan 10 keer op een gratis camperplaats of ergens op een vrij kampeerplekje. De campings zijn in Polen erg goedkoop en dat mag ook wel, want het is allemaal wel heel erg “basic” en dan druk ik me voorzichtig uit! De duurste camping in Polen was 60 zloty (15 euro), maar er waren er ook bij van 20 zloty. We hebben in elk geval gemiddeld voor € 7,08 per nacht gekampeerd! Alle prijzen liggen trouwens een stuk lager dan in Nederland. Je verlaat een supermarkt met een tas vol boodschappen en met een blik van verbazing op de kassabon en uit eten gaan is helemaal een lachertje. We hadden bijvoorbeeld een keer allebei een gerecht met een goed stuk vlees, frites, warme groente en een salade, een wijntje en twee halve liters bier en dat kostte ons 15 euro. Dat ben ik bijna al kwijt als ik in Nederland in mijn eentje ga lunchen met twee kopjes cappuccino erbij! Zo kun je tenminste nog eens een keertje extra uit eten gaan... ;-)

Ik heb het weer erg leuk gevonden om deze vakantie de weblog bij te houden en hoop dat jullie het ook leuk vonden om onze belevenissen en ervaringen te lezen. Tot de volgende keer!

Groetjes,
Elly

Dinsdag 17 juni 2014

Route: Dresden, Leipzig, Halle, Sangerhausen. Totaal 219 km.

Zoals we gisteren al van plan waren, zijn we vanmorgen teruggegaan naar de Frauenkirche in Dresden. Ton heeft de toren van de koepel beklommen, maar de wentel- en steile trappen waarvoor gewaarschuwd werd, heb ik als “bijna-bejaarde” met pijnlijke knieën en voeten maar aan me voorbij laten gaan. Ik bekijk de foto’s van Ton wel…. Om twaalf uur was er een gebedsdienst met orgelmuziek van Vivaldi en werd er het Onze Vader in het Duits gebeden (gelukkig kregen we de tekst erbij ;-)) en daarna werd er uitleg gegeven over de geschiedenis van deze kerk. Nu is ons Duits niet heel erg goed, maar we begrepen er genoeg van voor een zeer leerzaam uurtje! We vroegen ons gisteren o.a. af waarom er zoveel zwarte stenen aan de buitenkant van de kerk zaten; hadden ze het niet goed schoongemaakt? Nee, de reden was dat toen in 1993 een begin gemaakt werd met het opruimen van de brokstukken van het bombardement van februari 1945, er gekeken werd welke stenen nog gebruikt konden worden voor de reconstructie. De “hergebruikte” stenen hebben ze zwart gelaten om symbolisch de geschiedenis een gezicht en een functie te geven. Een ander interessant aspect vonden we de schenking van het gouden kruis op de toren van de kerk door de Hertog van Kent namens het Britse volk. Was dit een “goedmakertje” voor het geallieerde bombardement van 1945 waarbij de Frauenkirche twee dagen na het bombardement als gevolg hiervan toch ineenstortte? Leuk om over te filosoferen toch?

We hebben na het bezoek aan de Frauenkirche ook nog een mooie rondwandeling over de brug en door de stad gemaakt en om twee uur vertrokken we richting Nederland. De TomTom gaf aan dat we 689 km van Lunteren zaten, maar wij vinden dat te ver rijden voor één dag (ik hoor sommige mensen lachen….), maar wij doen rustig aan en doen dit in twee dagen. Morgen zal ik weer een samenvatting van onze reis op de weblog zetten, met alle statistiekjes die ik natuurlijk weer heb bijgehouden (mijn tic) en alle hoogte- en “diepte”-punten.

dinsdag 17 juni 2014

Maandag 16 juni 2014

Route: Opole, Wroclaw, Dresden. Totaal 345 km.

Ton heeft vanmorgen uitgeslapen; hij stond pas om zes uur op i.p.v. vijf uur of half zes! Omdat we niet op een camping stonden, moest ik blijven liggen totdat Ton klaar was met wassen en aankleden. Ons campertje is nl. zó klein dat je dit echt niet met zijn tweeën tegelijk kunt doen. Toen ik om kwart voor zeven klaar was met mijn ochtendritueel hebben we ontbeten en om acht uur reden we al weg; op naar Dresden.
Om twee uur stonden we op een camperplek op 500 meter afstand van het oude centrum van Dresden. We hebben een eerste verkennend rondje gedaan en o.a. de Frauenkirche bezocht! Deze kerk is in februari 1945 door het geallieerde bombardement verwoest en in 1993 is er pas een begin gemaakt met het opruimen van de brokstukken om de reconstructie mogelijk te maken en in 1994 is de eerste steen voor de reconstructie gelegd. Dit kon niet eerder omdat de voormalige Oost-Duitse politiek en ideologie dit verbood. Als je de kerk binnenkomt weet je niet wat je overkomt, ik heb nog nooit zoiets moois gezien en dan te bedenken dat het een protestante kerk is die normaalgesproken niet opvallen door uitbundige decoraties. Morgen gaan we terug om met een gids een rondleiding door de kerk te krijgen, want we willen veel meer details horen en zien.

Zondag 15 juni 2014

Route: Zakopane, Bielsko Biala, Rybnik, Opole. Totaal 319 km.

Het was koud en kil vanmorgen, dus in plaats van een wandeling te gaan maken, hebben we besloten om langzaamaan de terugreis te aanvaarden en er een reisdag van te maken. In de vakantie van een paar jaar geleden naar Berlijn, wilden we eigenlijk ook Dresden bezoeken, maar daar is het toen niet van gekomen. Die stad gaat daarom morgen in de herkansing, want vandaag gaan we Duitsland niet meer halen. Er was weer geen camping te vinden, maar we staan nu bij een truckerscafé waar we vannacht tussen de vrachtwagens blijven slapen. Handig toch zo’n campertje!

zaterdag 14 juni 2014

Zaterdag 14 juni 2014

Route: Tatranska Lomnica (Vysoké Tatry), Liptovski Mykolas, Zuberec, Zakopane. Totaal 163 km.

Er zijn geen wegen dóór het Tatragebergte om weer van de Slowaakse naar de Poolse kant te rijden. Misschien zijn er bergpaadjes, maar die zullen wel zo klein zijn dat ze in elk geval niet op onze kaart staan. We zijn daarom vanmorgen helemaal om dit gebergte heen gereden om weer in Polen uit te komen. Wat een schitterend gebied is dit toch! Je ziet de besneeuwde bergtoppen maar daarvoor liggen groene weiden met groepjes loof- en dennenbomen, weer totaal anders dan de berggebieden in Noorwegen en de Pyreneeën. Hier en daar kom je stukken tegen met als luciferhoutjes afgeknapte bomen. Waarschijnlijk is hier van de winter een lawine overheen geraasd.

Aan de Poolse kant van het gebergte aangekomen, gingen we op zoek naar een camping. Nu liggen die in Polen niet voor het opscheppen, maar in het toeristische Zakopane zagen we opeens een bordje met ‘camping 700 meter’. Nou dat viel niet tegen, tenminste wat de afstand betreft, want toen ik de “receptie” binnenkwam zat er in een piepklein huiskamertje een hele viezige vrouw achter een bureau. Ze sprak uiteraard alleen Pools, maar schreef op een briefje dat het 40 zloty (10 euro) kostte. Ze wees in de richting waar we konden staan, maar daar aangekomen zagen we alleen een piepklein kapot stukje grasveld vlak voor hele armoedige (vakantie)huisjes. Ton ging op zoek naar de toiletten en douches en kwam terug en zei dat hij hier niet wilde staan! Nou dat wil wat zeggen hoor, want als ik een camping vies vind, dan vindt hij het meestal nog wel meevallen. Ik hoefde dus niet eens meer te gaan kijken naar de staat van het sanitair en ging proberen mijn geld terug te halen, wat wonder boven wonder nog lukte ook. Even later vonden we een prachtige camping met schoon sanitair; erg fijn!

vrijdag 13 juni 2014

Vrijdag 13 juni 2014

Op vrijdag de 13e met een kabelbaan een berg op van 2634 meter is al een risico, maar dan ook nog bedenken dat je naar beneden gaat lopen terwijl je dat vorig jaar op Mount Snowdon in Wales nou niet echt goed bevallen was, is niet verstandig. We zagen bovendien hoe slecht begaanbaar het pad was en zijn daarom zowel naar boven als naar beneden met de kabelbaan gegaan.
Het was in één woord fantastisch!!!!!! Het uitzicht op de bergen en rotsen was fenomenaal en op sommige plekken lag er nog een sneeuwlaag van zeker een meter dik. Je kon kilometers ver kijken en je zag in de verte overal dorpjes en valleien liggen. Je voelde je ontzettend nietig in die kleine cabine die als een mier tegen de rotsen omhoog kroop. Het was een tocht in drie etappes; steeds moest je overstappen in een andere kabelbaan en de laatste etappe was uiteraard het spectaculairst. Het weer werkte geweldig mee; het was niet helemaal helder, maar op het moment dat we helemaal op de top waren, zaten we gelukkig niet in een wolk, want dat gebeurde toch nog wel af en toe vandaag en dat zou eeuwig zonde zijn geweest!